Boek nu!

Kom overnachten tussen de sporters!

Papendal logo diapositief

Mentaal & ontspanning

Mentaal herstel en de invloed van stress

Men spreekt weleens van de 4 R’s van herstel:

  • Rehydrate (hydrateren)
  • Refuel (eten van koolhydraten)
  • Repair (repareren met eiwitten)
  • Relax!

Het is belangrijk dat topsporters naast hun sport voldoende afleiding hebben. Dat ze kunnen ontspannen tussen trainingen. Hoe ze ontspannen, is natuurlijk voor iedereen verschillend. Denk aan muziek luisteren, lezen, film kijken, studeren of bij vrienden of familie zijn.

De invloed van stress

Er ligt vaak veel druk op een topsporter. Ze moeten presteren op dat éne moment wanneer het er toe doet. Hun leven ligt onder een vergrootglas; alle ogen zijn op hen gericht. In de topsportwereld zijn veel zaken gecontroleerd. Het seizoen is uitgestippeld; de sporter weet precies wanneer hij op trainingsstage is, wanneer hij moet eten en drinken, wanneer hij een wedstrijd heeft. Wanneer deze controle wegvalt, bijvoorbeeld bij een blessure, dan kan hij of zij stress ondervinden. En stress heeft grote invloed, onder andere op herstel, blessures en ziekte. Wist je bijvoorbeeld dat teveel stress ervoor zorgt dat het langer duurt voordat je weer dezelfde kracht / prestatie kunt leveren als voor een training, als je al op hetzelfde niveau terugkeert? Of dat de kans op een blessure of ziekte bijna twee keer zo groot is tijdens een tentamenweek met tentamen gerelateerde stress, ten opzichte van een week zonder tentamen gerelateerde stress? Stress kan leiden tot:

  • Slaapproblemen
  • (Te) hoge bloeddruk
  • Concentratieproblemen
  • Depressieve gevoelens
  • Verminderde werking immuunsysteem
  • Afbraak spieren
  • Uitputting

Kortom: je raakt uit balans.

papendal_herstelmaand_ontspanning_01

Kans op overtraining

Topsporters hebben vaak een grote passie voor de sport die zij beoefenen. Het is belangrijk dat deze passie niet te obsessief wordt, want dan neemt het risico op overtraining toe. Bij liefst 30% van de topsporters is er tijdens zijn/haar carrière weleens sprake geweest van niet-functionele overreaching of overtraindheid. Overtraining is moeilijk te diagnosticeren, enkel te herkennen aan een aantal symptomen. Hierbij kun je denken aan prestatievermindering, een slecht humeur, geen zin hebben in de training, slecht kunnen slapen, gevoeliger zijn voor ziekten en blessures. Het herstel kan maanden tot soms zelfs jaren duren.

Yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen

Een manier om te ontspannen is yoga, met hierin aandacht voor meditatie en ademhalingsoefeningen. Bij regelmatige beoefening profiteer je van mogelijke positieve effecten.

  • Je zenuwstelsel komt tot rust, waardoor je een betere focus en concentratie hebt
  • Je leert kwalitatief ontspannen, wat veel verder gaat dan ontspannen met een PlayStation
  • Deze ontspanning kan een positieve invloed hebben op het immuunsysteem
  • Je vergroot het bewustzijn van lichaam en geest
  • De kwaliteit van de slaap verbetert
  • Je brengt de gedachtestroom tot rust
  • Yoga, ademhaling en meditatie hebben een ont-stressende werking
  • Door het verbeteren van flexibiliteit en rompstabiliteit ben je minder blessuregevoelig
  • De kwaliteit van de ademhaling verbetert, waardoor je tijdens spannende momenten jezelf sneller tot rust kunt brengen

Om de talenten en topsporters kennis te laten maken met yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen volgen ze tijdens de Herstelmaand een praktische workshop met deze onderdelen erin verwerkt. Ze leren hoe ze beter kunnen ontspannen en oefenen hun focus en concentratie.

© Papendal

papendal_herstelmaand_toernooien
herstelmaand_yoga
herstelmaand_muziek

Bijbehorende tags

#OpPapendal
HerfstkriebelsPapendal geeft je de ruimte!

De herfst is in aantocht en wordt wellicht toch nét iets anders dan je gewend bent. Maar dat betekent niet dat je niet alles eruit kan halen wat er in zit. Geniet van een heerlijk weekendjeweg in eigen land of verblijf wat langer tijdens de herfstvakantie.

Bekijk onze arrangementen