Boek nu!

Kom overnachten tussen de sporters!

Papendal logo diapositief

Herstel tijdens wedstrijden en toernooien

Zo snel mogelijk opladen voor de volgende inspanning

Een topsporter is direct na de wedstrijd alweer gefocust op de volgende inspanning. Soms komen ze dezelfde dag weer in actie. Hoe kunnen ze tussendoor zo goed mogelijk herstellen? Welke winst is hier nog te behalen? Onderwerpen als voeding, hydratatie en bloedsomloop komen aan bod en de topsporters krijgen sport specifieke tips tijdens deze workshop.

Wat gebeurt er in je lichaam tijdens inspanning?

  • Gebruik van energie
  • Zweten (verlies van vocht)
  • Productie hitte
  • Vermoeidheid / verzuring
  • Spierschade
  • Zenuwvermoeidheid

Voor snel herstel is het van belang bovenstaande zaken aan te vullen of te beïnvloeden.
Hoe bovenstaande processen beïnvloed worden is natuurlijk afhankelijk van de sport en de omstandigheden van de training of wedstrijd.

Voeding

Moet een topsporter snel herstellen (hersteltijd minder dan 6 uur) dan zijn twee zaken het belangrijkste:

  1. Hydrateren: het aanvullen van vocht
  2. Eten: het aanvullen van koolhydraten

De inname van eiwitten draagt bij aan het herstel van spieren, een proces van één tot twee dagen. Daarom is de inname van eiwitten niet essentieel voor snel herstel, bijvoorbeeld  op een wedstrijddag wanneer er binnen een uur weer gepresteerd moet worden. Let bij de inname van koolhydraten op de hoeveelheden, bijvoorbeeld geen grote hoeveelheden koolhydraten in het laatste half uur voor de volgende inspanning. Neem je laatste maaltijd minimaal 1,5 tot 3 uur voor de wedstrijd. Heeft een topsporter meerdere partijen gedurende de dag, zoals in het judo, dan is er vaak geen mogelijkheid voor hele maaltijden tussendoor. Het is dan goed om samen met een sportdiëtist een voedingsplan te maken voor wedstrijddagen. Vergeet niet dat ook de fase voor de wedstrijd heel belangrijk is voor herstel. Zo moet de sporter om goed te kunnen presteren ten eerste uitgerust zijn en moeten verder de vochtbalans en energievoorraad op orde zijn.

papendal_herstelmaand_toernooien_01
papendal_herstelmaand_toernooien

Herstelstrategieën

Naast voeding is rust / ontspanning erg belangrijk voor herstel. Iedere topsporter doet dit op zijn eigen manier. Na een actieve cooling down is dat bijvoorbeeld muziek luisteren of een boek lezen. Ook zijn er aanvullende methoden die kunnen bijdragen aan herstel. Denk aan een koudwaterbad of compressiekleding. Deze methoden zijn vooral gericht op het stimuleren van de bloedsomloop en dus extra afvoer van afvalproducten. Ook een actieve cooling down draagt hieraan bij. Zowel het koudwaterbad als de compressiekleding kan worden toegepast, wanneer de hersteltijd korter dan 48 uur is. Wanneer een volgende wedstrijd meer dan 48 uur op zich laat wachten lijkt een koudwaterbad niet bevorderlijk.

© Papendal

Bijbehorende tags

#OpPapendal